Ondernemer met stress
Ondernemer met stress
Voor een ondernemer is het hard werken geblazen. Lange dagen maken is geen uitzondering. Weken van zestig uur zijn heel normaal. Werknemers en klanten vragen meer van de ondernemer. Hij heeft vaak het gevoel altijd beschikbaar te moeten zijn. Door de opkomst van Whatsapp en Facebook hebben we nu zo veel communicatiemogelijkheden. De telefoon is altijd in de buurt en probeer maar eens niet te kijken als er een berichtje binnenkomt. Het is heel makkelijk om even een tekstje terug te sturen.
Er zijn veel meer oorzaken van stress bij ondernemers. Denk aan onvoldoende opdrachten met onzekerheid tot gevolg, hoge werkdruk, administratieve rompslomp, tekort aan financiële middelen, beslissingen met grote financiële gevolgen, ‘gedoe’ onder personeel en gedoe met een samenwerkingspartner. In mijn boek ‘Stress en burn-out’ leg ik uit wat de oorzaken zijn van stress en wat maakt dat de ene persoon er gevoeliger voor is dan de ander.
De ondernemer is natuurlijk ook gewoon een mens, met de gebruikelijke menselijke problemen. Naast de lange dagen is het bijvoorbeeld moeilijk om tijd voor het gezin te maken. Als hij of zij na een lange dag thuiskomt, moet hij eerst even bijkomen en kan hij er niet meteen zijn voor partner en kinderen. Dat persoonlijke stuk is waar het bij mijn cliënten vaak gaat wrikken. De partner kan zich storen aan het continu bereikbaar willen zijn van de ondernemer. Thuis is thuis, maar dat geldt niet voor een ondernemer die ’s avonds thuis in zijn hoofd nog steeds bezig is met zijn bedrijf.
Over gevoel wordt niet gesproken. Als een ondernemer door een burn-out uit het werk raakt, is de vraag: ‘Wie vertel ik wat?’Afhankelijk van de branche waarin hij werkt, kan het ‘not done’ zijn om aan te geven dat hij met een burn-out thuis zit. Dat komt door de angst om voor slappeling te worden versleten. Zoals Henk*, een ondernemer in de agrarische wereld die via zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering bij mij terechtkwam. Hij had last van vermoeidheid, kon zich niet meer concentreren en zag overal tegenop. Thuis lag hij haast alleen nog op de bank. Hij zei me: “Als ik dit tegen mijn klanten zeg, lopen ze waarschijnlijk allemaal zo weg.” Uiteindelijk heeft hij een aantal zakelijke relaties wel op de hoogte gebracht en was aangenaam verrast toen er veel herkenning was en daardoor ook begrip. Inmiddels is hij weer aan het werk, maar doet een aantal dingen heel anders nu. Hij praat meer over wat hem dwarszit, want voorheen was communicatie lastig voor hem. Hij delegeert meer, neemt op gezette tijden pauze en luistert naar zijn lichaam. Henk had het geluk een partner te hebben die hem goed begrijpt. Dat geluk hebben niet alle ondernemers. Een partner die niet mee werkt in de zaak heeft er soms geen idee van wat zijn/haar echtgeno(o)t(e) allemaal bezighoudt. Dat werkt onbegrip en irritatie in de hand. De partner kan het gevoel krijgen dat het bedrijf vóór het gezin gaat.
*) Henk is een alias
NB Dit artikel van mij verscheen in een technisch vakblad in januari 2018 ‘Stress’ bij ondernemers’