Wat doet een goede manager anders? Hier 10 tips:
Als manager wil je dat je medewerkers betrokken zijn en dat ze hun werk goed doen. Het is voor beide partijen verhelderend om te weten wat zij hiervoor nodig hebben. Verplaats jij je weleens in hun situatie?
Werknemers gaan weg bij managers en niet bij ondernemingen.
De succesvolle manager is in deze tijd vooral empathisch, geeft vertrouwen en begrip. Dus niet controlegericht maar faciliterend. Ziet in dat fouten nodig zijn in een lerende organisatie.
Hier een aantal tips die je meteen kunt toepassen:
- Allereerst moet het duidelijk zijn wat er van ze verwacht wordt. Rolonduidelijkheid kan een grote stressfactor zijn.
- Geef ze waar mogelijk invloed op de invulling van hun werk.
- Het is heel belangrijk dat ze hun talenten volledig kunnen inzetten, geef ze die kans. Weet jij als manager wat hun talenten zijn? Niet alleen op het werk maar ook privé zullen ze talenten hebben die voor het bedrijf toegevoegde waarde kunnen hebben.
- Geef je ze de indruk dat ze als persoon belangrijk zijn?
- Moedig je ze aan om zich verder te ontwikkelen?
- Communicatie is heel belangrijk, stap niet in de valkuil dat ze “het wel weten”.
- Druk je positief uit.
- Wees concreet en specifiek in wat je zegt. Zeg wat je wel wilt i.p.v. wat je niet wilt.
- Behandel je medewerkers zoals jij verwacht hoe ze jullie klanten behandelen.
- Wees oprecht geïnteresseerd en herhaal wat iemand tegen je zegt met de vraag of je het goed hebt begrepen.
Weet wat ze bezighoudt en waarom ze bij het bedrijf (blijven) werken. Praat met de medewerkers. Wat maakt dat ze trots zijn op het bedrijf? Een tevreden werknemer is een uitstekende ambassadeur van je bedrijf. De wereld wordt steeds transparanter. Realiseer je dat steeds meer medewerkers gebruik maken van Social Media.
Ik begeleid veel mensen om beter met stress om te gaan. Vaak hoor ik dat de manager het te druk heeft om met de medewerker in gesprek te gaan. Het welbevinden van de werknemers moet bovenaan de prioriteitenlijst van de manager staan.
Hieronder zie je in 3 minuten wat het verschil tussen empathie en sympathie is.
Mijn tip als Teamleider is Oplossings gericht Communiceren.Lees oa. iets van Coert Visser.
Dank je Hettie voor je reactie. Wat heb jij zelf als teamleider uit dat boek gehaald waar je nu veel aan hebt?
Uitgaan van de oplossing, niet vh probleem en de stappen bij ander laten.